Haifa Port Company Ltd.
אודות הנמל שער לקוחות שער נוסעים חדשות הנמל מכרזים ודרושים תמיד לשרותכם
היסטוריה

עוד בימי קדם מצאו להם יורדי - ים במפרץ חיפה מסתור מפני סופות בחסות הר הכרמל.
נמל חיפה נזכר לראשונה בשנת 104 לפנה״ס כאשר תלמי לאתירוס מקפריסין, הנחית חיל עצום בנמל שקמונה כדי להלחם במלך היהודי אלכסנדר ינאי.
עם כבוש הצלבנים את חיפה בשנת 1100, הפך המקום לעיר משגשגת וחשובה, אשר שימשה גם נמל ראשי לטבריה, בירת הגליל. בתקופת הממלוכים ירד המקום לדרגת כפר קטן ומוזנח, אך הסחר הימי הוסיף להתקיים בו. במשך המאה השמונה עשרה קנתה לה חיפה שם של קן שודדי ים.

את המפנה הבולט בתולדותיה של חיפה יש לזקוף לזכותו של דאהר אלעמר, שליט הגליל במאה ה- 18, שהניח את היסוד לחיפה בזמן החדש. תחילה קבע את בירתו בטבריה, אך באמצע המאה העתיקה לעכו. עד מהרה נוכח לדעת כי נמלה של עכו אינו הולם את צרכיו וכי יהיה זקוק למעגן אחר המוגן ע"י הכרמל.
בשנת 1761 הורה דאהר להרוס את חיפה העתיקה עד היסוד ולהעתיקה ל"עיר התחתית" של ימינו.

במשך אלפיים שנה שימשה עכו נמל ראשי לאזור כולו. אלא שבמרוצת הדורות נסתם הנמל בסחף. במקביל גדלו מימדיהן של הספינות, אשר יכלו לעגון רק במים עמוקים.

ליד חיפה היו במפרץ עומקים מספיקים והכרמל שימש מגן לספינות העוגנות בפני סופות דרום מערביות חזקות. טבעי הדבר איפוא, שיותר ויותר ספינות פנו למעגן הבטוח בחיפה. הדבר חייב מתן שרותי עזר מסוימים לאניות, כגון מזח קצר וכן בית מכס חדש ואלה אכן הוקמו בעיירה החדשה.

הראשון שהבין את אפשרויותיה העצומות של העיר היה בנימין זאב הרצל, מייסד הציונות המדינית, שביקר בארץ בשנת 1898 ורשם בספרו ״אלטנוילנד״ תיאור נבואי על עתידה של חיפה כעיר נמל חשובה. הגידול המהיר של אוכלוסיית העיר חיפה שמנתה ב-1936 כמאה אלף תושבים, היה קשור כמובן במישרין בבנייתו של נמל חיפה החדש. עוד ב-1920 הוחל בקידוחי ניסיון.

שנתיים לאחר מכן סקר המהנדס, סר פרדריק פלמר, לפי הזמנת השלטונות המנדטוריים, את כל חופי הארץ ואישר כי חיפה הינה האתר המתאים ביותר לנמל עמוק מים.

ב-31 באוקטובר 1933 הוכרזה רשמית פתיחת הנמל. נמל חיפה רשם פרקים מפוארים בהיסטוריה של עם ישראל בתקומתו כאשר שימש שער למאות אלפי המעפילים והעולים שהגיעו ארצה דרך הים בתקופה שלפני קום המדינה ולאחריה.

מלחמת העולם השנייה האטה במידת מה את פיתוח הנמל, אך סיום המנדט ב-1948 והקמת המדינה נתנו שוב דחיפה חזקה לגידולו. מלחמת השחרור וסגירת הגבולות היבשתיים לארצות ערב, הפכו את חיפה לשער חיוני של ישראל לעולם הגדול.

פיתוחה הכלכלי הדינמי של המדינה הצעירה, הפך את פיתוחו המהיר של הנמל לצורך ראשון במעלה.

   «חזרה שלח לחבר הדפס
נמל חיפה
יום ראשון, ל' בשבט תשע"ז
26 פברואר 2017
אודות הנמל
דבר המנכ"ל
חזון ויעדי החברה
דירקטוריון נמל חיפה
הנהלת נמל חיפה
יתרונות נמל חיפה
מבנה ותפעול הנמל
נתונים סטטיסטיים
דרכי גישה לנמל
כתב הסמכה
קוד אתי
הגנה על הסביבה
היסטוריה
מנהלי נמל חיפה בעבר
העיר חיפה
חופש המידע
תרומה לקהילה
תוכניות פיתוח
מחשבון מכולות יעודי 2017
מחשבון אגרות כלי שייט 2017
מחשבון מטען כללי 2017
Container Fees Calculator 2017
آلة حاسبة لحاويات 2017
תוכנית עבודה
סטטוס אוניות
סטטוס מכולה
דף זמן אמת
חדש! מערכת מבחני בטיחות
מכרזים / المناقصات
דרושים
ספר טלפונים
תחזית מזג-אוויר
גלריית תמונות
סיור וירטואלי
סרטון הנמל
         
דף הבית  I  תנאי שימוש  I  צור קשר  I  מפת האתר  
כל הזכויות שמורות לנמל חיפה © 2012
CYBERSERVE